För dig som patient

PATIENTEN I CENTRUM

Här hittar du som är eller vill bli patient hos oss information om remisser, priser och avgifter samt hantering av journaler och personuppgifter.

Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi värnar om din personliga integritet och vill att du ska känna dig trygg i hur vi hanterar dina uppgifter. GDPR som är EUs Dataskyddsförordning reglerar hanteringen av personuppgifter.

INTEGRITETSPOLICY

Stiftelsen Carlanderska sjukhuset, organisationsnummer 857200-2312 bedriver tillsammans med samarbetspartners sjukvård inom Carlanderska sjukhuset. Denna policy förklarar hur vi samlar in och använder dina uppgifter. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.

Vi värnar om din personliga integritet och vill att du ska känna dig trygg i hur vi hanterar dina uppgifter. EUs Dataskyddsförordning GDPR reglerar hanteringen av personuppgifter.

Journalutlämning

För att begära ut din journal kontaktar du mottagningen du besökt eller loggar in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

På Carlanderska ryms såväl stiftelsens egna verksamheter som ett större antal samarbetspartner och varje mottagning har sitt specifika journalsystem. Ange därför alltid vilken läkare/mottagning som du har besökt. Begäran om journalunderlag görs via en skriftlig förfrågan till aktuell mottagning.

Handlingarna skickas till den adress du är mantalsskriven på. Om annan vårdgivare begär journalkopia ska patientens skriftliga medgivande bifogas. Begäran måste göras via fax eller brev.

Patientavgifter

Carlanderska följer de regler som gäller i Västra Götalandsregionen både när det gäller patientavgifter, högkostnadsskydd och debitering vid uteblivet besök. Läs mer om priser under respektive verksamhet. 

Din rätt i sjukvården

Klagomål, synpunkter och förbättringar.

Är du missnöjd med din behandling eller bemötandet du fått hos oss? Då ska du i första hand vända dig till den som är ansvarig på mottagningen eller avdelningen du varit hos.

Visa alla verksamheter

Är du fortfarande missnöjd kan du gå vidare med dina klagomål till Patientnämnden som tar emot klagomål, synpunkter, frågor eller förslag när det gäller hälso- och sjukvården.

Kontakt Patientnämnden

Postadress
Patientnämnden Göteborg
413 45 Göteborg

Besöksadress
Patientnämndens kansli Nordstadstorget 6
E-post: patientnamnden@vgregion.se

Patientnämndernas kansli på 1177

e-tjänster

elektronisk anmälan

På 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du logga in och göra en elektronisk anmälan.

DINA SYNPUNKTER OCH FÖRSLAG

Har du uppmärksammat något du vill diskutera, kanske ge oss ett förbättringsförslag eller på annat sätt lämna en synpunkt? Skicka då ett mejl till cmc-info@carlanderska.se 

Tänk på att inte skicka uppgifter om din eller annans hälsa eller några som helst personuppgifter via e-post.

Remissregler

Carlanderska har remisskrav för besök till röntgen. För besök till en samarbetspartner, hör med aktuell mottagning.

Så blir du patient

Carlanderska erbjuder både privat och offentlig vård. Men att veta hur man blir patient på sjukhuset är inte alltid helt enkelt. Det finns ett antal olika vägar in.

Sjukvårdsförsäkring

En del av sjukhusets vårdgivare riktar sig mot patienter som har en privat sjukvårdsförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag för att boka en tid för besök. Ange att du vill komma till Carlanderska. Vid besöket ställs en diagnos med förslag på fortsatt behandling som täcks av försäkringen. OBS! Sjukvårdsförsäkringen tecknar du inte på Carlanderska utan hos ett försäkringsbolag. Se länkar längre ner på sidan till de försäkringsbolag vi samarbetar med.

Privatbetalande

Hos många vårdgivare som tar emot patienter med sjukvårdsförsäkring kan du också komma som privatbetalande patient. Du kan till exempel ringa direkt till verksamheten eller skriva en egenremiss, som läkare tittar på och återkommer med ett kostnadsförslag. Läs mer om priser under respektive verksamhet.

Vårdval

Alla invånare i Västra Götalandsregionen kan lista sig på Carlanderska vårdcentral/BVC.  Vårdval Rehab innebär att man som patient kan söka utan att vara listad om man har ett vårdbehov. En del som listar sig tror att de automatiskt får tillgång till alla verksamheter på Carlanderska – men så är inte fallet.

Vårdgaranti

Vårdgarantin innebär att du ska få vård inom en viss tid. Du ska erbjudas besök till den specialiserade vården inom 90 dagar i VGR (60 dagar i Halland). Du ska erbjudas tid till behandling inom 90 dagar i VGR (60 dagar i Halland), räknat från den dagen beslut om behandling togs. Om väntetiden är längre har du rätt att välja Carlanderska inom de områden där det finns offentliga avtal och där Carlanderska har tid att ta emot dig.

Nationella taxan

Nationella taxan eller Lagen om Läkarvårdsersättning (LOL) har funnits sedan 1994. LOL innebär att vårdgivaren har en etablering knuten till en fysisk person. Alla kan söka till dessa mottagningar utan remiss.

Valfrihet i vården

Du som bor i Västra Götalandsregionen, har rätt att söka vård var du vill i Västra Götalandsregionen och i landstinget Halland. Valfrihet i vården gäller all öppen vård inklusive dagkirurgi hos offentliga vårdgivare och hos privata vårdgivare som har avtal med något landsting. Läs mer om Valfrihet i vården på 1177.se

Kontakt vårdgaranti och valfrihet

Västra Götalandsregionen
Tel: 020-44 55 55

Halland
Tel: 0771-900 600

Tolkhjälp

Du som har hörsel- eller talsvårigheter eller som inte talar svenska så bra har rätt till tolk. Om du behöver en tolk kan du eller ditt ombud meddela vårdpersonalen detta i samband med att du beställer tid. Vi ser då till att en tolk finns på plats när du kommer. Tolkhjälpen är kostnadsfri.